Podstawowe informacje na temat sprzęgła wiskotycznego

Podstawowe informacje na temat sprzęgła wiskotycznego

Jednym z podstawowych elementów samochodu są jego części. Iveco Daily nie jest tu wyjątkiem. A jedną z najważniejszych części jest sprzęgło. Iveco Daily może mieć je bardzo różne. Na uwagę zasługuje sprzęgło wiskotyczne, które w większości aut ma dwa zastosowania – jako element przeniesienia w autach z napędem na cztery koła lub jako napęd wentylatora chłodnicy. W obu tych przypadkach sprawdza się doskonale. Jak działa sprzęgło wiskotyczne i co należy o nim wiedzieć?

Budowa sprzęgła wiskotycznego

Sprzęgła wiskotyczne Iveco Daily (i innych marek samochodów) składają się z obudowy, w której znajdują się płytki tworzące tarcze sprzęgła. Płytki te są zanurzone w specjalnym oleju silnikowym, który – w zależności od temperatury – zmienia swoją lepkość. Zasada działania jest prosta – kiedy temperatura oleju wzrasta, to zwiększa się także jego lepkość. W konsekwencji płytki tracą możliwość dowolnego obracania się, co oznacza przekazanie mocy do tylnej osi. Gdy temperatura oleju spada, to wiatrak lub tylne koła zostają odłączone.

Wiskoza Iveco Daily – podstawowa rola

Podczas poruszania się samochodu pęd powietrza wpadający do chłodnicy jest zazwyczaj wystarczający do schłodzenia płynu chłodniczego. Jednak w czasie powolnej jazdy to może nie wystarczyć. Wtedy dobrze sprawdza się sprzęgło wiskotyczne, które – łącząc wentylator z wirnikiem pompy chodzenia – sprzęga ze sobą te dwa podzespoły. W takiej sytuacji wirnik napędza wentylator, który wtłacza do chłodnicy odpowiednią ilość powietrza.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o sprzęgle wiskotycznym? Tutaj warto wspomnieć o jego zaletach. Takie sprzęgło umożliwia przeniesienie momentu obrotowego na jedną oś, jest bezosbługowe i stosunkowo tanie. Dodatkowo łatwo rozpoznać jego uszkodzenie. W takiej sytuacji pojawia się głośna praca mechanizmu oraz charakterystyczne grzechotanie. Wtedy trzeba udać się do mechanika.

Kategorie