Budowa, działanie i zalety sprzęgła wiskotycznego

Budowa, działanie i zalety sprzęgła wiskotycznego

Podstawowe elementy każdego samochodu to jego części. Iveco Daily nie jest tu żadnym wyjątkiem. A jedną z najważniejszych części jest sprzęgło. Iveco Daily to samochód, w którym może być ono standardowe lub wiskotyczne. Czym się charakteryzuje takie sprzęgło i jakie są jego zalety?

Budowa i działanie sprzęgła wiskotycznego

Sprzęgła wiskotyczne Iveco Daily są zbudowane z obudowy, w której znajdują się dwa zespoły płytek. Płytki te tworzą tarcze sprzęgła i są zanurzone w wpłynie roboczym. Ten specjalny olej silnikowy zmienia swoją lepkość w zależności od temperatury – gdy temperatura oleju wrasta, to zwiększa się jego lepkość. W takiej sytuacji płytki tracą możliwość dowolnego obracania się, co powoduje zasprzęglenie (czyli przekazanie mocy do tylnej osi). Natomiast gdy temperatura oleju spada, to wiatrak lub tylne koła zostają odłączone. W związku z tym wiskoza Iveco Daily pełni ważną rolę w układzie chłodniczym – łączy wirnik pompy chłodzenia z wentylatorem, co sprawia, iż do chłodnicy wtłaczana jest odpowiednia ilość powietrza. 

Zalety sprzęgła wiskotycznego

Sprzęgło wiskotyczne Iveco Daily staje się coraz popularniejsze. Wynika to z wielu zalet, którymi się ono odznacza. Wśród tych najważniejszych trzeba wymienić: 

  • możliwość przeniesienia momentu obrotowego na jedną oś
  • automatyczne przenoszenie momentu obrotowego na oś o lepszej przyczepności (ma to znaczenie zwłaszcza na śliskiej nawierzchni)
  • płynność przenoszenia momentu obrotowego
  • prosta budowa
  • bezobsługowość

Dodatkowo – co także jest warte podkreślenia – sprzęgło wiskotyczne jest stosunkowo tanie. A przy jego ewentualnej awarii nie zawsze konieczna jest naprawa. W niektórych sytuacjach może wystarczyć jedynie regeneracja.

Sprzęgło wiskotyczne to dobre i praktyczne rozwiązanie. Warto się na nie zdecydować – zwłaszcza gdy mamy samochód z napędem na cztery koła.

Kategorie